(32) 43 50 829
info@pro-arte.pl

Nowoczesne tramwaje na Moście Poniatowskiego.

Nowoczesne tramwaje na Moście Poniatowskiego.

opublikowano: 2007-11-27


Po długiej przerwie, przez wyremontowany Most Poniatowskiego w Warszawie ruszyły tramwaje. Pojawiły się z dawna zapowiadane super nowoczesne składy, które wymagały wysokiej jakości, idealnie równego podłoża. Przy remoncie torowisk, na ponad półkilometrowym odcinku Mostu Poniatowskiego, zastosowano technologie DEITERMANN (firmy maxit). Zakres prac obejmował naprawę konstrukcji żelbetowej płyty jezdnej podtorza, kotwienie marek, osadzenie łożysk oraz uszczelnienie dylatacji. Na około 8.000 m2 naprawionych powierzchni użyto ponad 180 ton wyrobów DEITERMANN (głównie cementowo-polimerowych).

Przyjęte (wspólnie z wykonawcą i inwestorem) rozwiązania nie uwzględniały użycia specjalistycznego sprzętu, którego zastosowanie w tym miejscu znacznie utrudniłoby wykonanie robót. Prace trwały od połowy lipca do końca sierpnia. Realizowano je pod presją czasu, na mocno ograniczonym przestrzennie i „ruchliwym” placu budowy (możliwe było jedynie częściowe wyłączenie z ruchu wykonywanych odcinków), niewielkich i odległych składowiskach. Do tego w bezpośredniej bliskości krytycznie obserwujących, niezadowolonych z utrudnień kierowców.

Wykonawca bardzo pochlebnie wyrażał się o zastosowanych materiałach, chwalił ich łatwą i szybką aplikację, a także elastyczność ich stosowania (przy niesprzyjających warunkach pogodowych, na małym i „trudnym” placu budowy). Remont konstrukcji podtorza zrealizował krakowski BUDOSTAL 5. W technologii DEITERMANN firma wykonała m.in. szereg podobnych inwestycji w Krakowie: wiadukt Mikołajczyka, rondo Polsad, wiadukt Krowodrza, tunel KST, rondo Mogilskie.

Zastosowane rozwiązania DEITERMANN: - Naprawa konstrukcji żelbetowej płyty podtorza w systemie PCC: Cerinol ZH, RM, ES4, MK - Osadzanie kotew: Cerinol VM1 - Osadzanie łożysk: Harz FM 93 - Uszczelnienie dylatacji: Eurolan FK 28, Plastikol 19

Remont torowisk Mostu Poniatowskiego został wykonany w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską. Jego nadrzędnym celem jest stworzenie w Warszawie nowoczesnej sieci komunikacji tramwajowej. Działania objęte projektem to przede wszystkim wymiana taboru i podwyższenie standardu technicznego tras ruchu.

Poprawa stanu torowisk ma umożliwić znaczne przyspieszenie ruchu tramwajów, wprowadzenie nowoczesnego niskopodłogowego taboru, zapewniającego większy komfort podróżowania, wygodniejszy dostęp do tramwajów dla osób starszych oraz niepełnosprawnych, zwiększenie komfortu podróżowania przez obniżenie poziomu hałasu oraz niezawodności funkcjonowania. Do tego przewiduje się modernizację wiat przystankowych, podwyższenie platform przystankowych i szereg innych udogodnień dla pasażerów.

Wkrótce także zostanie uruchomiony nowatorski, elektroniczny System Informacji Pasażerskiej SIP. Nowe, wyposażone w czujniki tramwaje, będą drogą satelitarną informowały centralę ruchu o bieżącej lokalizacji (dokładność do 10 metrów). W dalszej kolejności dane będą przekazywane do SIP i wyświetlane na tablicach umieszczonych na przystankach. W przypadku awarii i skierowania tramwaju na inną trasę, odpowiednia w zostanie wyświetlona wraz z komunikatem odnośnie możliwości skorzystania z zastępczych form komunikacji (autobusy). Dla osób niedowidzących już zostały zamontowane specjalne przyciski, umożliwiające wysłuchanie wyświetlanych zapowiedzi.

Wszystkie te działania, rozwiązania i zmiany w perspektywie mają zachęcić mieszkańców miasta do korzystania z komunikacji miejskiej i ograniczenia lawinowo rosnącej liczby samochodów osobowych poruszających się po ulicach Warszawy.

(informacje o SIP oraz zdjęcia dzięki uprzejmości rzecznika Tramwajów Warszawskich sp. z o.o.) maxit sp. z o.o., ul. Adamowicza 1, 05-530 Góra Kalwaria, tel. (022) 701 55 60, fax: (022) 701 55 61, http://www.maxit.pl

Przeczytaj także:




Aktualności archiwum


Google+
facebook
twój schowek jest pusty 
schowek (0)